במאמר הקודם דיברתי על הנושא של מה זה לוגו ולמי שעדיין לא יודע מה זה הסברתי שלוגו זה הכלי החשוב ביותר לעסק. בארץ קיימת בעיה מעט מעצבנת שהרבה מעצבי לוגואים וחברות לעיצוב לוגואים נמנעים מלשלוח ללקוחות שלהם (לכם) את כל הקבצים הקשורים ללוגו ולעיתים גם מחתימים אותם על חוזה שמציין שבסיום התהליך לא יתקבלו קבצים פתוחים של הלוגו. במאמר הבא נדבר על אילו קבצים כדאי שתדרשו כאשר אתם מסיימים פרויקט של עיצוב לוגו.
איך לבנות אתר בחינם בשעה וחצי?
יש לי הצעה מעניינת עבורך, יצרתי הדרכה מלאה של למעלה משעה וחצי שתלמד אותך איך לבנות אתר מ-0 בחינם כולל רכישת אחסון ודומיין. נשמע מעניין? אשמח לשלוח לך אותה למייל.
✓ על ידי מילוי הטופס אני מאשר/ת קבלת טיפים, מדריכים בחינם וחומר פרסומי למייל
למה חשוב לקבל את כל קבצי הלוגו?
במחזור החיים של העסק שלכם אתם תצטרכו ליצור הרבה אלמנטים גרפיים לשיפור המיתוג העסקי, למטרות שיווקיות ולצרכים נוספים. במידה ואתם עובדים בצורה נכונה כמעט כל רכיב גרפי או רכיב שמטרתו לדפוס יכיל את הלוגו של העסק. במאמר של טיפים לעיצוב לוגו דיברתי בקצרה על הנושא של קבצים שחשוב לקבל וכאן אנחנו נדבר על זה בהרחבה.
כאשר אתם יוצרים את הלוגו אתם עובדים עם מעצב הלוגואים שהמטרה שלו היא שתמשיכו להתנהל מולו ושלא תעבדו עם אחרים. ברגע שאותו מעצב לוגו בוחר לא לשלוח לכם את הקבצים הוא מגביל את יכולת העבודה שלכם עם מעצבים אחרים ועם גורמים שונים כמו בתי דפוס.
ברבים מהפרויקטים שאני מקבל פונים אליי בתי עסק ורובם הגדול לא קיבלו את קבצי הלוגו מלבד מתמונה אחת. בניגוד לקובץ וקטורי (Vector) שמאפשר להגדיל את גודל הלוגו ללא איבוד מאיכות התמונה כאשר מדובר על תמונה רגילה אנחנו מוגבלים ביכולת לעבוד איתה בעבודות המצריכות תמונה ברזולוציה גבוהה.
כאשר הקבצים לא קיימים במקרה הטוב אז במקרה הטוב במידה מדובר בלוגו פשוט ניתן ליצור אותו מחדש אבל זה יגדיל את העלות של הפרויקט ואת הזמן שייקח לסיים אותו. על מנת לאפשר יכולות עבודה עם מעצבים אחרים רצוי לדרוש את כל קבצי הלוגו (כולל קובץ פתוח) ולהתרחק כמו אש ממעצבים שלא מוכנים לשלוח את הקבצים של הפרויקט (סכמו את העניין הזה מראש עם המעצב לפני תשלום המקדמה).
אילו קבצים חשוב לקבל כאשר יוצרים לוגו?
לאחר שהצלחתם להבין למה חשוב לקבל את קבצי הלוגו נדבר על הקבצים ההכרחיים שכדאי לקבל ביחד עם הלוגו כאשר אתם מסיימים בהצלחה את הפרויקט של עיצוב הלוגו.
- קובץ AI פתוח – קובץ AI פתוח (קובץ שנוצר בתוכנת אילוסטרייטור) וזה אחד הקבצים שמעצבים רבים נמנעים מלשלוח, או שדורשים תשלום נוסף עבורו. במידה וקיים קובץ AI רצוי לדרוש אותו עם סיום העבודה. המשמעות של קובץ פתוח היא שניתן לערוך את הטקסט באמצעות תוכנת עריכה ייעודית (במידה ויש לכם את הפונט שאיתו נבנה הלוגו).
- קובץ AI סגור – בנוסף לקובץ AI פתוח חשוב לשלוח גם קובץ AI סגור שבו בעצם אנחנו שוברים את הטקסט והופכים אותו לצורה. הסיבה לשליחת קובץ סגור היא בשביל לאפשר יכולת עריכה בסיסית של הלוגו בתוכנה גם כאשר אין למעצב או לבית הדפוס את הפונט שבאמצעותו נוצר העיצוב.
- תמונת הלוגו בכמה גדלים – בדרך כלל כשאני יוצר עיצוב לוגו אני שולח ללקוחות שלי את תמונת הלוגו ב-3 גדלים עם רקע שקוף בפורמט PNG. תמונה קטנה, תמונה בינונית ותמונה גדולה. היכולת להשתמש בתמונת הלוגו בגדלים שונים תאפשר להם לבצע בלוגו גם שימושים לצרכי ווב כמו העלאת הלוגו לפייסבוק, לאתר וכו'…
- קובץ PDF – מאחר ולא לכולם יש גישה לתוכנות עריכה כמו אילוסטרייטור רצוי לשלוח ביחד עם הקבצים גם קובץ PDF וקטורי שיאפשר כמעט לכולם לעבוד עם הלוגו ולבצע בו שינויים כמעט לכל מטרה.
- קובץ EPS סגור – פורמט נוסף שאפשר לייצא באמצעות תוכנת Illustrator והוא לעיתים מאפשר עבודה מעט יותר קלה לבתי דפוס כאשר הלוגו מיועד לפרויקטים לדפוס.
קבצים נוספים שאפשר לקבל אבל לא חובה
כל הקבצים שציינתי מהם הם קבצים שרצוי לוודא שאתם מקבלים ואפילו להתעקש עליהם. במידה והמעצב מולו אתם מתנהלים לא מוכן לשלוח את הקבצים זה סימן אזהרה רציני שאומר שכדאי למצוא מעצב אחר. מתחת אני אציין נקודות למחשבה לקבצים נוספים שאפשר לקבל אבל הם לא חובה ולעיתים גם יעלו את המחיר של עיצוב הלוגו.
- קבצי לוגו בצבעים שונים – בתחילת הדרך שהייתי מעצב לוגואים לעסקים ביחד עם הלוגו הייתי מצרף גם גרסאות של הלוגו בצבעים שונים וגרסה של הלוגו שמתאימה לרקע לבן ולרקע שחור. בהמשך הדרך כאשר ראיתי שאני עובד בעיקר מול עסקים קטנים ושברוב המקרים אין להם שימוש בקבצים אלו הפסקתי להציע את זה בהצעת המחיר של עיצוב הלוגו וכאשר מישהו מבקש את זה בנוסף זה בדרך כלל יכלול תוספת תשלום.
- גרסת לוגו באנגלית ובעברית – חברות מסוימות (בדרך כלל חברות גדולות וגלובליות) פונות לקהל יעד מהארץ ומחו"ל. במידה והם לא מעוניינות ליצור לוגו גלובלי (רק באנגלית) שיופיע גם לקהל יעד מהארץ אז יוצרים גרסה של הלוגו בעברית ובאנגלית. כאשר אתם בוחרים באפשרות זו רצוי לעדכן את המעצב הגרפי מולו אתם מתנהלים עוד לפני תחילת הפרויקט על מנת שיידע לבחור פונטים שנתמכים גם בעברית וגם באנגלית.
נעים להכיר, שמי יוחאי ואני עוסק בתחום של עיצוב גרפי ובניית אתרים למעלה מעשור, למעשה אני מתקרב כבר לעשור וחצי אבל מי סופר.
מרבית העיסוק שלי הוא בתחום הדיגיטל והשירותים שבהם אני מתמחה הם: בניית אתרים בוורדפרס, בניית דפי נחיתה, עיצוב באנרים ומודעות וכל מה שקשור לקידום עסקים בג'ונגל הדיגיטלי.
אם אהבתם את המדריך ואתם רוצים לשתף אותו ניתן לעשות זאת על ידי לחיצה על כפתורי השיתוף מתחת:
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם:
אז פתחתם עסק חדש ופתאום נזרקה המילה "לוגו" ואז שאלתם רגע אבל מה זה לוגו? בשביל זה אני פה, כנסו למאמר ותוכלו ללמוד מה זה לוגו, מה עושים איתו ולמה יש לו חשיבות כל כך גדולה.
אין ספק לכך שלוגו הוא הכלי הגרפי החשוב ביותר לעסק. התהליך של עיצוב לוגו לעיתים יכול להיות מעט מורכב ובמאמר הבא תוכלו לצפות בכמה טיפים לעיצוב לוגו מנצח.