טיפים למיתוג יעיל
מיתוג לעסק הוא שלב מאוד חשוב בתהליך של פיתוח ובניית העסק/חברה. המיתוג שיתבצע יעזור לסייע ולשדר את המסרים שאתם רוצים, יעזור למשוך את סוג הלקוחות שאתם מחפשים, יכיל את הכלים הגרפיים לחיזוק המותג ויאפשר גם את היכולת לשווק את העסק באופן יותר אפקטיבי בערוצים השונים (פייסבוק, גוגל, אתר, דפוס וכו'…).
במאמר הבא נדבר מעט על הנושא. נדבר על איך להגיע מוכן למעצב הגרפי, מה אפשר לעשות וממה כדאי להימנע ואיך לצלוח את התהליך ולהישאר החיים.
איך לבנות אתר בחינם בשעה וחצי?
יש לי הצעה מעניינת עבורך, יצרתי הדרכה מלאה של למעלה משעה וחצי שתלמד אותך איך לבנות אתר מ-0 בחינם כולל רכישת אחסון ודומיין. נשמע מעניין? אשמח לשלוח לך אותה למייל.
✓ על ידי מילוי הטופס אני מאשר/ת קבלת טיפים, מדריכים בחינם וחומר פרסומי למייל
מה זה מיתוג?
לפני שנתחיל לדבר על איך להגיע מוכן לאדם מולו אתם מתנהלים בואו נדבר ממש בקצרה על מה זה מיתוג. מיתוג לעסק הוא תהליך שבו אתם יוצרים את כל הכלים והאלמנטים הגרפיים לשימוש עבור העסק בהווה ובעתיד.
המיתוג בדרך כלל יכלול את עיצוב הלוגו, נייר מכתבים, כרטיס ביקור, חתימה למייל, תמונת נושא לפייסבוק, מעטפה ממותגת, פליירים, עיצוב שלט, מודעות פרסומיות וכו'…
אפשר להגיד שקיימים 2 סוגי מיתוגים. המיתוג מהסוג הראשון כולל גם חשיבה אסטרטגית, בחירה של שם על ידי קופירייטר, יצירת ספר מותג עם כללים של מה מותר ומה אסור לעשות בהמשך וכו'… הסוג השני של המיתוג הוא המיתוג הפשוט יותר שבדרך כלל יכיל בעיקר את הצד הגרפי ואת העיצוב המעשי של האלמנטים שהוזכרו מעל. בדרך כלל המיתוג המעשי מתאים בעיקר לעסקים קטנים והמיתוג היותר מורכב מתאים לחברות גדולות וגם מחירו יהיה בהתאם.
טיפ ראשון - תגדישו זמן בשביל להבין מה אתם מחפשים ורוצים
מרבית בעלי העסקים שעוסקים בתחום של מיתוג לעסקים ינסו לבצע את ההחלטות בשבילכם והם יגידו לכם מה נכון ומה לא. באופן אישי אני פחות מאמין בדרך הזאת ואני גם פחות מתחבר ללקוחות שפונים אליי ואין להם אפילו כיוון למה שהם מחפשים, זה בדרך כלל מגיע עם תשובות כמו "אני לא יודע מה אני רוצה אבל שיהיה יפה".
לפני שאתם פונים אל מעצב גרפי או חברה לעיצוב גרפי שיסייעו לכם בתהליך של המיתוג חשוב לבוא עם איזו תפיסה וכיוון של מה אתם רוצים ולאיזה קהל יעד אתם מכוונים. את הכיוון הזה אתם יכולים להשיג בצורה כזאת או אחרת על ידי חיפוש של מתחרים מהארץ או מחו"ל. אם אתם לא מסתדרים עם החיפוש תנסו לפנות למעצב ולבקש עזרה בחיפוש.
הנקודה העיקרית היא שכדאי לבוא אם כיוון למה שאתם מחפשים. הצגת דוגמאות בסגנון שאהבתם תמיד תסייע למעצב להבין מה אתם מחפשים בצורה טובה יותר (תמונה אחת שווה אלף מילים). המטרה של המעצב היא לסייע לכם לא לעשות טעויות קריטיות ולמנוע מכם לבחור בכיוון לא נכון שיפגע בכם אבל בשום אופן אתם לא צריכים לסיים את התהליך עם עיצוב שאתם לא אוהבים רק בגלל שהאדם מולכם החליט זאת. ככל שתבואו עם כיוון מסוים ותדעו מה אתם רוצים כך התוצאה תהיה בהתאם וזה לא יסתיים בכישלון גמור.
טיפ שני - שתפו פעולה עם המעצב
בהמשך לסעיף הקודם אני מעט ארחיב את מה שכתבתי ואציין גם שחשוב לשתף פעולה עם המעצב. אם אני מתנהל מולכם ושואל אתכם שאלות (לפעמים בתחילת העבודה ולפעמים במהלך התהליך) שתפו פעולה בסוף יש לנו מטרה משותפת ואנחנו לא יריבים.
צריך להבין שהמעצב שנמצא מולכם הוא לא קורא מחשבות ואם אתם לא משתפים פעולה, לא עונים על שאלות ולא מקדישים זמן לסיוע בתהליך אז זה פשוט לא יעבוד. לצורך הדוגמא אם קיבלתם סקיצות ללוגו והחלטתם שאתם לא מרוצים מהתוצאה אז בשביל שניתן יהיה להבין איך ליצור גרסה טובה יותר אתם צריכים לציין מה לא אהבתם ומה אפשר לשפר. ללא הסבר מפורט או הכוונה למה שאתם מחפשים זה יהפוך את העבודה למורכבת ל-2 הצדדים.
טיפ שלישי - מצאו את האדם הנכון
תהליך המיתוג לעיתים יכול לקחת כמה שבועות ולעיתים גם כמה חודשים (בהתאם לגודל הפרויקט). מרבית ההתנהלות במהלך הפרויקט תתבצע בטלפון או באמצעות מיילים וחשוב לוודא שבתור התחלה יש חיבור בניכם לבין המעצב ובנוסף שיש יכולת תקשור במייל ובטלפון מ-2 הצדדים.
תהליך עבודה נכון זה לא משהו שתצליחו להבין מפגישה עם המעצב ולכן נסו לפני שמתחילים להתנהל מולו ולשאול שאלות ענייניות בטלפון או במייל ותראו את התגובות שאתם מקבלים. כאשר אתם מקבלים תשובות קצרות כי האדם מולו אתם מתנהלים מתעצל להסביר או שעונה לכם במייל בתשובות לקוניות של 2-3 מילים תמצאו מישהו אחר.
דרך אגב השלב הזה מעט מסוכן ולכן כאשר אתם פונים ומבקשים מהמעצב מולו אתם מתנהלים להקדיש את הזמן שלו אז תראו מקצועיות ורצינות מהצד שלכם ותשאלו שאלות ענייניות. אם למשל אני מקבל טלפון מאדם שאני חושב שלא רציני ושואל שאלות לא ענייניות אני בדרך כלל יתייג אותו כ-"גזלן זמן" ואסיים את השיחה דיי מהר.
טיפ רביעי - תנסו להבין מהם הכלים שאתם צריכים
הרבה מהחברות שעוסקות בתחום של המיתוג ידחפו לכם כמעט כל פריט מיתוג אפשרי גם אם אתם לא צריכים אותו כרגע. תנסו להבין מהם הפריטי מיתוג הקיימים בחבילות המיתוג (ניתן לצפות בחלקם במאמר של מה כלול בחבילת מיתוג) ותנסו להבין מה מתוך הפרטים אתם צריכים ומה לא.
לצורך הדוגמא בניית אתר זה משהו שאני עושה לעיתים רחוקות בתהליך של מיתוג עסקי בגלל שמרבית העסקים מגיעים עם תקציבים נמוכים ובניית אתר הוא נכס דיגיטלי שלוקח לו שנים להחזיר את ההשקעה (לאחר קידום אורגני והשקעת כספים נוספים). כשפונה אליי לקוח ומציין שהוא מעוניין גם באתר אני מסביר לו שבניית אתר זה התהליך הפשוט ביותר וקידום שלו זה התהליך היקר והארוך (דרך אגב נכון להיום אני לא מציע שירותי קידום אתרים אז זה לא שירות נוסף שאני מנסה לדחוף לו על הדרך).
לעומת זאת כאשר תפנו לכמעט כל חברה אחרת שמציעה שירותי מיתוג הם ידחפו לכם בכוח וישכנעו אתכם שאתם צריכים אתר כי העלות של בניית אתר מאוד גבוהה באופן יחסי לחבילת המיתוג וזה מעלה את המחיר ואת הרווח של חברת המיתוג באופן משמעותי.
טיפ חמישי - אל תבקשו השוואת מחירים
יש לי עוד הרבה לכתוב בנושא אבל אני לא רוצה לחפור יותר מידי אז הנושא האחרון שאני רוצה לדבר עליו הוא לא להגיע אל המעצב ולבקש ממנו לעשות השוואת מחירים של מישהו אחר עוד בתחילת השיחה הראשונית בטלפון.
בתחילת הדרך עוד הייתי מסכים לפניות האלו אבל היום אני מסתכל עליהם כאל פניות לא רציניות ואני לא טורח להגדיש להם זמן. אדם שפונה אליי עם הצעת מחיר של מישהו אחר הוא אדם שכל מה שמעניין אותו זה המחיר ובמידה והמחיר שלי לא הכי זול (והוא לא הכי זול) אז הסיכוי שאני אקבל את העבודה מאוד נמוך ובגלל זה אני לא אטרח להקדיש זמן ולהבין מה הוא מחפש ומה הוא צריך.
התשובה שלי לפניות כאלו הוא שאני לא מתעסק עם השוואות מחירים ואני יכול לשלוח הצעת מחיר מוכנה משלי ואם הוא רוצה הוא יכול לבקש מאחרים לעשות השוואת מחירים. במקרי קיצון האדם שפנה אליי יחזור לאחר ההשוואה עם האחרים ואז השיחה תהפוך ליותר רצינית ובמרבית המקרים הוא לא ישמע ממני ואני לא אשמע ממנו.
הסיבה שאני טוען שעדיף לא לבקש השוואת מחירים היא בגלל שמעצבים אחרים כמוני שצברו ניסיון ועוסקים בתחום הרבה זמן יחשבו בצורה דומה וגם הם לא יקדישו לכם את הזמן שמגיע לכם. האנשים היחידים שיגיבו לפניות כאלו באופן רציני הם מעצבים מתחילים ואנשי מכירות והתוצאות שתקבלו מהם יהיו בהתאם.
לסיכום הנושא
אם ניקח את כל החפירה לכמה משפטים אז כל מה שצריך לעשות זה לבחור במישהו טוב שיש לכם איתו כימיה. וודאו שאתם צופים בדוגמאות לעבודות שהוא עשה ושאתם מתרשמים מהרמה העיצובים. חשוב להבין שכמו שאתם עושים למעצב אודישן ומנסים למצוא מישהו שנוח לכם לעבוד מולו המעצבים המנוסים עושים את אותו הדבר בדיוק.
בחרו את האדם הנכון, שתפו איתו פעולה ותקדישו את הזמן להבין מה אתם רוצים ולכוון אותו לשם. אם המעצב מולו אתם מתנהלים מציין שהדרך שבחרתם לא נכונה והוא מספק הסבר הגיוני ללמה עדיף לעשות משהו אחר תקדישו את הזמן ותקשיבו אבל יחד עם זאת תשמרו גם על הרצונות שלכם. תתחילו את התהליך באנרגיה חיובית וכל השאר כבר יסתדר מעצמו.
נעים להכיר, שמי יוחאי ואני עוסק בתחום של עיצוב גרפי ובניית אתרים למעלה מעשור, למעשה אני מתקרב כבר לעשור וחצי אבל מי סופר.
מרבית העיסוק שלי הוא בתחום הדיגיטל והשירותים שבהם אני מתמחה הם: בניית אתרים בוורדפרס, בניית דפי נחיתה, עיצוב באנרים ומודעות וכל מה שקשור לקידום עסקים בג'ונגל הדיגיטלי.
אם אהבתם את המדריך ואתם רוצים לשתף אותו ניתן לעשות זאת על ידי לחיצה על כפתורי השיתוף מתחת:
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם:
מיתוג עסקי הוא אחד השלבים החשובים ביותר בקרב עסקים חדשים שרק מתחילים את דרכם העסקית. במאמר הבא תוכלו להבין בצורה טובה יותר מה זה מיתוג ומה הוא כולל.
כאשר אתם מתחילים תהליך של מיתוג לעסק עולה הצורך לבחור מהם האלמנטים/הכלים שתרצו ליצור בתהליך. בעמוד הבא אציג בפניכם את האלמנטים הגרפיים שניתן ליצור בעת מיתוג לעסק.